
Vergeet de hiërarchische organisatiepolitiek en de ellenlange vergaderingen. Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2012, is kritischer dan voorgaande generaties als het gaat om work-life balance en werkgeluk. Ze zijn niet bang om hun grenzen te stellen en vooral, ze willen niet op een toxische werkplek zitten.
Wat maakt een werkplek ’toxisch’?
We hebben het niet over de slechte koffie op kantoor. Een toxische werkomgeving herken je vaak aan een cultuur van angst, overmatige werkdruk, gebrek aan waardering, pesten, en een gebrek aan duidelijke communicatie of eerlijke behandeling. Klinkt niet als de ideale plek om je carrière te starten, toch?
Waarom wijst Gen Z toxische werkplekken af?
Ze staan open voor mentaal welzijn
Gen Z heeft de taboes rondom mentaal welzijn doorbroken. Ze zijn opgegroeid in een wereld waar praten over je gevoelens normaal is. Dus waarom zouden ze hun welzijn opofferen voor een baan?
Ze zitten veel op sociale media
Dankzij sociale mediakanalen heeft Gen Z alle informatie die ze nodig hebben binnen handbereik. Slechte ervaringen met en verhalen over een werkgever? Gen Z weet het voordat ze überhaupt solliciteren.
Ze zien werk als meer dan alleen een bron van inkomsten
Voor Generatie Z is werk niet alleen een manier om de rekeningen te betalen. Ze willen impact maken en betekenis vinden in wat ze doen.
Ze zoeken naar meer flexibiliteit
Deze generatie waardeert flexibiliteit – of het nu gaat om flexibele werkuren, locatie-onafhankelijk werken, of meer vrijheid in hun rol.
Waarom moeten bedrijven zich aanpassen?
Als je talent wilt aantrekken (en behouden), moet je een gezonde en veilige werkomgeving creëren. Dat betekent een open cultuur, inzetten op mentaal welzijn en luisteren naar wat je werknemers te zeggen hebben met duidelijke feedback. Uit onderzoek van Glassdoor over D&I op de werkvloer geeft meer dan 3 op de 4 werknemers en werkzoekenden (76%) aan dat een diverse personeelssamenstelling een belangrijke factor is bij het beoordelen van bedrijven en vacatures.
Gen Z verandert de spelregels op de arbeidsmarkt. Toxische werkplekken zijn verleden tijd. Dus is het aan bedrijven om mee te evolueren met de waarden en behoeften van deze nieuwe generatie werknemers. NewBees INC. helpt werkgevers om hun werkvloeren in te richten voor mensen van alle generaties en achtergronden. Zo organiseren we elk kwartaal een Deep Dive Demo om organisaties mee te nemen in complexe dynamieken tussen mensen binnen teams en in alle lagen van de organisatie. Samen met Unique gaan we deze keer aan de slag met inclusief werven.
Schrijf je hier in voor de Deep Dive Demo!